Spørsmål og svar
-
En Dinitrol-rustbeskyttelse er en behandling som beskytter din bils vognbunn og hulrom mot rustangrep.
Når din bil skal rustbeskyttes er det viktig at det utføres av en faglært som har kjennskap til bil-modell og merke.Behandlingen ivaretar bilens annenhåndsverdi, eller hjelper deg med å redusere verditapet på din leasingbil.
En Dinitrol-rustbeskyttelse hindrer inntrengning av fuktighet og saltets etsende virkning på bilens karosseri og øvrige utsatte deler.
-
Alle biler bør rustbeskyttes fra de er nye, dette gjelder også El- og hybridbiler. Rustbeskyttelse forlenger bilens levetid, Da bilene ikke er produsert for vårt klima.
De fleste biler har idag noe rustbeskyttelse, men med vårt klima slites denne beskyttelsen fort. En tilleggsbehandling er derfor en meget god investering.
N
oen bilforhandlere tilbyr en ekstra rustbeskyttelse for Norske forhold, det hjelper deg å ta vare på dine verdier.Er ikke bilen behandlet anbefaler vi at dette utføres så snart som mulig.
Saltskader under bilen regnes som ytre påvirkning / slitasje og vil ikke dekkes av bilens garanti. -
Det er viktig å gjennom Dinitrol-rustbeskyttelse så tidlig som mulig på sin nye bil, og følge opp hver 36 mnd.
Det er anbefalt å parkere i oppvarmet garasje (ca. 20 gr.) eller en carport med god ventilasjon, hvis mulig.Utfordringen fukt og saltlake sitter dessverre ikke kun i bilens hulrom, men også i de porøse filtlignende svamper (støydempingssvamper, deksler) som mange nye biler idag har.
-
En Dinitrol-rustbeskyttelse skal holde ca. 36mnd, deretter blir du innkalt til en oppfølging / etterkontroll.
Ved gjentagende oppfølging hver 36 mnd, holder rustbeskyttelsen gjennom hele bilens levetid.Vi tilpasser rustbeskyttelsen etter bilens alder.
-
Avhengig av hvilken bil, gir deg en anbefaling etter demontering og nedvask, med bildedokumentasjon. Dette gjøres normalt innen to dager.
Når du skal rustbeskytte din bil er det viktig at du velger kvalitet. Alle deksler og innerskjærmer demonteres, som er nødvendig for å oppnå en riktig vask / rengjøring av bilens vognbunn. Dette sørger for beste mulig grunnlag for en optimal rustbeskyttelse. Denne jobben er tidkrevende, men nødvendig.
Dinitrol-operatører tilbyr alltid fotodokumentasjon og egne sprøyteskjema som er tilpasset din bil. Sprøyteskjemaets viktigste funksjon er å vise adgang til hule profiler og hvor elektriske deler som airbagsensorer er plassert.
-
Alle biler i Norge ruster, inklusiv El- hybrid-biler. Det er derfor like viktig å rustbeskytte en El/hybridbil som det er med tradisjonelle biler.
-
Dette avhenger av din bil, størrelse og hvilken Dinitrol-behandling du velger.
-
Rustbeskyttelse her hos Dinitrol Instituttet, med tilrettelagte prosedyrer og fotodokumentasjon. Vi har kompetansen og erfaring som kreves. Dinitrol produktene av beste kvalitet, med flest års erfaring, og vi er miljøbevisste med miljøtilpassede produkter.
-
Galvanisk rustbeskyttelse er et sink-lag som blir påført stålplaten før de formes til selve karosseriet. I tillegg til et elektro coating bad. Dette er noe som påføres på alle bilfabrikker.
Sinken brytes ned etter 3-4 år, da sinken er et offer-materiale. Sink- laget takler ikke utfordringene med det norske klima. Det har blitt konstatert flere rustangrep på galvaniserte flater.
Det er derfor viktig å tilføre ekstra rustbeskyttelse, dersom du ønsker å holde din bil rustfri.
-
Vi fraråder sandblåsing, da dette ikke er forenelig med dagens høyteknologiske og avanserte bilpark.
Vi anbefaler heller en kjemisk oppbygging mot rustangrep / slatskader, med egne prosedyrer som er bygget på erfaringer fra 2005.